LOVSANG

lovsangkor.jpg

Buddhistisk lovsang er en tusen år gammel tradisjon i Japan. Det var pilegrimene som først brukte disse sangene eller hymnene, på sine vandringer til hellige steder rundt i øyriket. På japansk brukes ofte begrepet Goeika om buddhistisk lovsang, som formelt kalles Eisanka. Lovsangene deles inn i Goeika (kortevers) og Wasan (lengre vers). 

I 1921 var det Shingon Ordenen som først samlet og systematiserte disse sangene som i dag går under fellesbetegnelsen Goeika. Lovsangskoler finner vi i alle de store ordenene i Japan. Vi hentet inspirasjon fra Shingon Ordenen som er tusen år eldre enn vår egen Sotozen Orden.

Sotozen Ordenen besluttet i 1952, på 700-årsdagen til minne om Ordenens grunnlegger Eihei Dogen, å opprette sin egen lovsangskole. Skolen ble formalisert og fikk sitt særpreg i toner, klang og med enkel instrumentering. Ordenens lovsang fikk navnet Baika Ryu Eisanka. Bai-ka betyr plommeblomst og ryu betyr skole eller retning. Denne korformen er spesielt populær blant kvinner.

I Sotozen Orden finnes 6400 registrerte lovsangkor. Disse utgjør til sammen ca. 200 000 mennesker. Mange av lovsanggruppene har en naturlig tilknytning til ordenens templer og klostre. 
Lovsang er også et eget fag i klostrene for munker og nonner i lære. Et klosters liturgimester (ino-roshi) er ofte den som også underviser i lovsang.

LOVASANG I Norge

Tanken om lovsanger på norsk startet i 1998 da eldstebroder Såzen tok presteutdannelse ved Sojiji kloster i Japan. Etter hvert fortsatte studiene ved Sayuji kloster, hvor han ble oppfordret av liturgimesteren til å oversette noen av sangene til norsk. Erkebiskop Itabashi mente det ikke var noe i veien for å introdusere musikalske elementer fra norsk kultur.

Se og hør en av sangene her: Zen-buddhistisk lovsang - Buddhisme i Norge - YouTube

Prosjektet startet i 2008, og 10 sanger fra vår japanske Sotozen-tradisjon ble valgt ut. Sangene skulle benyttes i vårt buddhistiske årshjul både til hverdags og høytid. Tekstene som presenteres i boken “Zen-buddhistiske lovsanger” er et resultat av både oversettelse og fri diktning. Noen av ordene kan virke litt gammelmodige, men vi synes de passer inn og bidrar til det sakrale uttrykk vi ønsker for disse sangene. Det var heller aldri vår intensjon å skape noe moderne.

Våren 2013 presenterte vi prosjektet for pianisten Vidar Bø, som heldigvis takket ja til å være med. Utfordringen var å finne et musikalsk uttrykk som hadde klare elementer fra både den norske og den japanske musikktradisjonen. Vi lyttet derfor etter likheter og forskjeller, og var ute etter tonalitet og ornamentikk som vi mente passet for denne type lovsanger. Musikalske forsiringer som ”krulling” eller ”kobushi” på japansk, er et eksempel på elementer som norsk og japansk tradisjonsmusikk har i felles eie.

DEN NORSKE SOTOZENBUDDHISTORDENS LOVSANGKOR
L
ovsangkoret ble formelt stiftet 8. februar 2014. Koret opptrådde for første gang 7. april 2014 på Sacra Art festivalen på Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand. Der ble to lovsanger urfremført, selv om de på dette tidspunktet ikke var helt ferdige.

Eldstebroder Såzen Vidar Bø

Lovsangbok med CD kan kjøpes her: nettbutikken.

  Boken inneholder 10 sanger med notasjon og forklaring til tekstene.

1 Hver dag vi priser herren Buddha 
  2 Å se i dag en Buddha fødes 
3 O hellig er din visdoms lys 
  4 Vår far en Buddha stille vandre 
  5 Se ham den nådige Avalōkitesvara 
  6 I zenmester Bōdhidharmas minne 
  7 Den høyt ærverdige zenmester Dōgens vei 
  8 Høyt ærverdig er zenmester Keizans vei 
9 Ved Herren er en glede stor 
10 Fredfull, fredfull