Jeg lærer så lenge jeg har elever

Kristiansand katedralskole Gimle har ca. 1650 elever. Undertegnede er lærer der på 16. året og med til sammen 32 år i skolen. Jeg har hatt fornøyelsen av å bli invitert for stadig nye elever på 3. trinn. Katedralskolen ble etablert i 1686 og var opprinnelig en skole for unge menn som skulle bli teologer og prester. I vår tid er det en skole med elever fra 50 nasjonaliteter og, som ved alle landets skoler, får innføring i religioner, livssyn, filosofi og etikk. Målene i læreplanen står sentralt i undervisningen, samtidig som jeg får spørsmål om hvordan jeg ble munk og studerte i japanske klostre. I norsk skole underviser jeg gjennom å formidle kunnskap basert på det historiske tekstmaterialet vi kjenner til. Noen spørsmål handler om min orden og dens historie og nytte i samfunnet. Det er viktig at elevene må både lytte, reflektere og bruke kritisk tenkning. Sistnevnte er ikke noe nytt. Buddha ba sine disipler om å ha tillit til ham, men samtidig være kritisk til hva han talte. Inne i skolen vår passerer jeg hver dag et monter hvor gamle ikoner av Buddha og Jesus står utstilt i fredelig sameksistens. De virker harmoniske og totalt uinteresserte i hvem sin lære som måtte være den mest prektige, eldste eller mest utbredt i denne verden. Takk for en flott religionsfagdag på KKG!