Etter å ha tørket støv i romjulen vil vi denne gangen presentere det som står helt øverst på tempelets høyalter. Ikonografien er noe ulik fra tempel til tempel, men i de aller fleste av våre templer finnes en utskåret Buddha i tre. Ofte med plass i et «hus» som på japansk kalles en «zushi». Trearbeidere som arbeider med buddha-ikonografi har også tradisjon for å lage et slikt «hus» Vi mangler et godt ord på norsk, og noen har et godt forslag hører vi gjerne fra deg. Huset er tilvirket i tre med sort lakk og stedvis guldbelagt. Selve ikonet er likeså skåret ut i tre og belagt med bladgull. På spørsmålet om hvorfor dette er viktig kan vi si dette: Materialet i seg selv er ikke viktig, men når dette er behandlet av dyktige fagfolk etter lang tradisjon, betraktes det som ikonisk kunst. Mange av disse objektene respekteres og æres i generasjoner etter generasjoner. Uavhengig av hvor gamle disse ikonene er så er hovedpoenget at et Buddha-ikon, enten det er i form av en blekktegning eller skåret ut i tre, et symbol på det hvem vi er, på visdom og fred. Det er noen som tror at vi bøyer oss og tilber statuer. Sannheten, som ikke er spesielt dramatisk, er at vi bøyer oss og utviser den høyeste respekt for naturen som vi kaller «menneske». En Buddha-statue er et uttrykk for en opplyst, høyreist, edelt og forstandig menneske. Det er ikke vanskelig å bøye seg for et slikt vesen.
Se og hør zen-forelesninger mm.: https://www.youtube.com/@dennorskesotozenbuddhistor4600
Kunne du tenke deg et medlemskap hos oss, les her: https://www.sotozen.no/bli-medlem