Buddha-naturen

Hva betyr egentlig «Buddhanatur»? Når et mennesker lurer på hvordan de kan våkne opp og bli opplyst, svarer Buddha: «Det er i utgangspunktet ingenting, i verken kropp eller sinn, som skiller en buddha fra et såkalt alminnelig menneske». Å bli en Buddha innebærer at vi ved å praktisere ulike øvelser i vårt eget sinn, forstår hva «alminnelig» betyr.
Et menneske som ligger og sover er ikke annerledes enn et menneske som står og er våken! Men den som står, går og handler som en «våken», er bevisst på hva han gjør. Den som sover vet ikke at han sover, men han skjønner det først når han har våknet. Aksiomet om at alle mennesker har et iboende potensial til å bli en Buddha deles ikke av alle skoler innenfor buddhismen, men er en sentral del av læren i Mahayanatradisjonene. Noen tradisjoner kaller «buddhanaturen» et frø som må vokse og utvikle seg. Andre skoler betrakter den som en tilstand av uendelig sinnsro, klarhet, uforstyrrethet og visdom. I en av de tidligste tekstene som omtaler «Buddhanaturen» er Nirvana-sutra, hvor begrepet «tathagata-garbha» brukes i betydningen «en buddha-livmor» med andre ord - alle levende vesener har en medfødt, iboende mulighet til å bli en Buddha! I den samme teksten finner vi også uttrykket «buddha-dhatu» - et Buddha-element som finnes i alle levende. Vi kan kanskje si at buddhanatur er en grunnleggende del av menneskesinnet og må ikke forveksles med «selvet». Hvorfor ser og hører vi lite om intoleranse, diskriminering og rasisme innenfor buddhistiske miljøer? Kanskje svaret er at til tross for menneskers kulturelle og religiøse ulikheter, deler vi i den samme naturen. Synes du dette er en spennende måte å leve på, bli medlem hos oss om du vil https://www.sotozen.no/bli-medlem

Buddha blad reklame nov 2020.jpg