Å meditere veggvendt er ingen ny metode. Vi må helt tilbake til Buddhas tid i India hvor grotter var brukt av buddhistiske munker og nonner. Disse grottene gjorde nytten, enten de var skapt slik fra naturens side eller gravd ut, spesielt i regntiden fra juni til uti september/oktober. I Sapta-parni grotten sørvest for Rajgir i Bihar i staten Magadha, skal Buddha hold til i perioden før han gikk bort. Det var også her det første historiske konsilet ble avholdt, ledet av Buddhas etterfølger Makakashapata. Man mener at Buddha også tilbragte tid i Indra-sala grotten for meditasjon og stillesamlinger. Det er også rimelig å tro at den legendariske munken Bodhidharma tilbrakte tid i en grotte eller flere 1000 år senere, før han reiste til Kina hvor han underviste og satt veggvendt i ni år. Også dert i en grotte. Vi anbefaler boken: Bodhidharma - Fire leksjoner om Zen https://sotozen.squarespace.com/config/pages På kinesisk ble det skrevet 面壁 og uttalt «miæn-bi» som direkte oversatt betyr «ansikt – hulevegg». Et sanskritord for å plassere blikket / oppmerksomheten på et punkter er «trataka». Om noen kjenner til et sanskrit-ord for «veggvendt» er jeg glad for tilbakemelding! Når den japanske zenmester Dogen tidlig på 1200-tallet studerte metoden i Kina under zenmester Njojo, var det nettopp ved å sitte vendt mot veggen. I Japan fikk de kinesiske ideogrammene uttalen «mem-peki». Veggvendt i ni år – menpeki kunen 面壁九年 har i zen-skolene blitt et begrep. Mange mestere benytter seg av dette når elever blir utålmodige eller etter litt øvelse og iver prøver seg på hva de tenker, føler, og mener om «zen». Jeg husker godt en av mine gamle lærere i Japan svare strengt, da en ung elev uttalte seg over evne: «Lukk munnen og sitt veggvendt og oppmerksomt nærværende i ni år, så kan du snakke om det!» Det ble stille i rekkene. Det er nok lurt å bruke litt tid på å forstå metoden før egne ideer og følelser får ta for mye plass i praksisen. Det finnes en tid for alt, og kun ved å gjøre noe, kan vi oppleve mestring. Jeg vet ikke hva jeg har mestret, men jeg har brukt nesten halve livet mitt på å sitte «veggvendt». Det eneste jeg tillater meg å si med sikkerhet, er at zen-meditasjon ikke har non verdens ting med vegg å gjøre. Uttrykket «veggvendt» er kun er en talemåte. Skal vi forstå hva det i virkeligheten innebærer må vi hinsides ordet. Da må vi av og til legge ord til side og bare sitte veggvendt og la oss fylles av det som faktisk er. Her i Kristiansand er det innskjerpede smittetiltak og i vårt beskjedne tempel er det fortiden ingen gruppeaktivitet. Det går an å komme innom etter avtale om du er frisk eller er vaksinert. Vi får holde ut litt til. Imens kan vi bruke tiden til å sitte i stillhet der vi er, mens vi blant annet leter etter en større eiendom for vårt klosterprosjekt. Er du interessert i oppmerksomt nærvær og en 2500 år gammel metode er du velkommen https://www.sotozen.no/bli-medlem