Etter Buddhas første tale i Benares var det de fem asketene Kondanna, Vappa, Bhaddiya, Mahanama og Assaji som tok imot Buddhas lære. De ble med dette ordenens første munker. Siden kom nonnene. Også legfolk som ønsket å følge Buddha fikk innvielse. Legfolk eller bare leg stammer fra det greske ordet laikos som betyr «tilhører folket». En lek-buddhist deltar gjerne i studier og mange er særdeles kunnskapsrike, men de er ikke munker eller nonner.
I buddhismen startet disse ritene naturlig nok med Buddha, og har siden fulgt i rekken av patriarker og matriarker helt frem til i dag. Disse lek-kvinner og menn ble på Buddhas tid kalt Upāsaka og Upāsikā. I motsetning til munkene bhikṣu og nonnene bhikṣuṇī. Løftene som avlegges og ritualet finnes ikke i en standardisert utgave, men er utformet og tilpasset kulturen de benyttes i, skjønt vi finner flere felles trekk.
I vår japanske tradisjon kalles denne leg-innvielsen Jukai. Ju (受) betyr «å motta» og Kai (戒) betyr «løfte». Med andre ord er det ved en slik innvielses-seremoni, at man ritual blir overlevert doktrinen og hvor løfter avlegges. Det er praksis at supplikanten får et buddhistisk navn når løftene er avlagt. Navnet er det ordinand som finner og praksis er fra vår cino-japanske skrifttradisjon. I mitt tilfelle mottok jeg, for snart 25 år siden, navnet Såzen, Så 宗 betyr opprinnelig og Zen 禅 betyr oppmerksomt nærvær. Vi har siden etableringen i Norge i 2002, innviet 75 kvinner og menn. I anledning vår 20-års jubileum har vi trykket en revidert utgave. Innvielse-liturgien og heftet er ikke for salg, men innholdet for den som ønsker innvielse følger her:
Bekjennelsen
Alle mine ugjerninger er jeg meg selv ansvarlig.
Av endeløs grådighet, hat og forvirring.
Forårsaket av mine tanker, ord og gjerninger.
For dette jeg nå bekjenner og bøyer meg i forlatelse.
Den Treenige Helligdom
Ære være Buddha
Ære være Dharma
Ære være Sangha
I ett med Buddha den ærverdige og uforlignelige Mester
I ett med Dharma den ærverdige renhetens lære
I ett med Sangha den
ærverdige Hellige Freds Orden
Nådige Buddha
Nådige Dharma
Nådige Sangha.
De Tre Edle Løfter
Jeg lover for det første å ende all ondskap.
Jeg lover for det andre å leve i rettskaffenhet.
Jeg lover for det tredje å gjøre vel mot alle levende
De Ti Edle Forskrifter
For det første lover jeg å aldri drepe.
For det andre lover jeg å aldri stjele.
For det tredje lover jeg å aldri tale usant.
For det fjerde lover jeg å aldri være utro.
For det femte lover jeg å aldri i beruselse mitt sinn fornedre.
For det sjette lover jeg å aldri tale nedsettende om andre.
For det syvende lover jeg å aldri meg opphøye og på andre legge skyld.
For det åttende lover jeg å aldri falle i begjærlighet.
For det niende lover jeg å aldri ledes av vrede og av hat.
For det tiende lover jeg å aldri ringeakte den treenige helligdom
Kappe / Kragevers
DAI SAI GE DAP – PUKU
MU - SO FUKU DEN E
HI BU NYO - RAI KYO
KO DO SHO - SHU DJO
O - Uforlignelige frelsens kappe,
Formløs som hav av visdom,
I oss den sanne lære åpenbare,
Med alle mennesker all lidelse forgå.
De Fire Hellige Løfter
Uansett hvor stor en verden av alt levende,
jeg lover å redde dem alle.
Uansett hvor utrettelige mine vrangforestillinger,
jeg lover å slette dem alle,
Uansett hvor omfattende de hellige skrifter,
jeg lover å mestre dem alle.
Uansett hvor endeløs Buddhas vei,
jeg lover å følge den.
For hver av disse spør officienten «For så du lover eller lover ei?» Supplikanten svarer «Lover!» og røkelse ofres. Er andre munker, nonner eller leg-folk tilstede svarer de også «Lover» da de har muligheten til å repetere løftene. Om noen skulle synes mange av løftene er vanskelige å bibeholde eller stå ved, så er de selvsagt det. Dette betyr bare at vår buddhistiske praksis ikke har noen formell slutt, men er en kontinuerlig del av våre liv.
Mer om innvielse finner du her: Innvielse — DEN NORSKE SOTOZEN BUDDHISTORDEN (squarespace.com)
Mer om vårt fellesskap finner du på: www.sotozen.no og om du ønsker å bli medlem, kikk her: https://www.sotozen.no/bli-medlemEn innvielsestradisjon