Et mangfold i Buddha

Vi fikk nylig et spørsmål om hva som skiller de mange buddhistiske retningene. Det er et spørsmål som de fleste av oss ikke kan svare på, og om det er publisert studier på sammenlignende buddhisme vet jeg heller ikke. Dette er et interessant og for noen et viktig spørsmål. I begynnelsen, for snart 2600 år siden, var Buddha og hans lære Dharma (Den sanne læres ord) en lokal indisk bevegelse. Vi kan si at denne religiøse eller spirituelle bevegelsen var relativt homogen i omkring 450 år, fra oppvåknelsen og frem til det 4. av fire konsil som fant sted etter hans død. Ved dette konsilet som ble avholdt i Kasmir og ledet av kong Kaniska, ble munke- og nonneordenene ble delt i to: Mahayana og Hinayana. Buddhas lære og buddhistisk praksis hadde spredde seg nord-vest i Sentral-Asia, nordover til Tibet og Mongolia og store deler av det sør-østlige og østlige asiatiske kontinentet. Buddhas lære fikk rotfeste i en rekke land med eksisterende kultur og lange tradisjon. Eksempelvis har Japan, hvor Sotozen har sin opprinnelse, hatt buddhisme i 1600 år. Japansk kultur og tradisjon har bidratt til å forme det vi i dag kaller «japansk buddhisme». Hvordan skiller denne seg fra nabolandene Korea og Kina? Kanskje er ikke særlig mye sammenlignet med forskjellen mellom Japansk buddhisme og den vi finner i Sri Lanka, som er en av de eldste tradisjonene utenfor India og det vi kaller tidlig Indisk buddhisme. Den aller største forskjellen mellom buddhistiske kulturer er kanskje språket. Selv om det buddhistiske originalspråket er Sanskrit og Pali, brukes disse i dag i liten grad utenfor India. De studeres riktignok av noen lærde buddhister og spesielt interesserte akademikere, men det går for de meste på engelsk i England og japansk i Japan osv. Andre forskjeller handler for eksempel om mat, klær, musikalske uttrykk interiør og arkitektur. Noen forskjeller buddhistiske tradisjoner imellom henger naturligvis sammen med det respektive lands ideologi, som er sosialt forankrede systemer som normer og verdisyn.
For oss i Den norske sotozen buddhistorden har det vært viktig å redegjør for vår historie, praksis, ideologiske forankring, trosbegrep, troslæren og vår buddhistiske humanetikk. Alt dette og mer til om vår tradisjon finner du i vår ordens Observans: https://static1.squarespace.com/static/5bfd270d697a98c109354a7c/t/5c09a4f321c67c2b6cccebe0/1544136033277/Observans2017.pdf Hva andre tradisjoner angår må du dessverre forske litt på egenhånd. Liker du at den zen-buddhismen vi representerer er du hjertelig velkommen: https://www.sotozen.no/bli-medlem

Buddhistisk mangfold.jpg