I forrige innlegg skrev vi litt om forskjellene mellom buddhistiske tradisjoner. Denne gangen måtte det bli et forsøk på å si noe om hva de ulike tradisjonene har til felles. Det er umulig å gi en fullstendig beskrivelse av hverken forskjeller eller likheter, og hvorfor det har blitt slik. Jeg tar sjansen på påstanden at buddhister samles om en felles kulturarv. Det som er selve plattformen for denne kulturarven, uavhengig av kultur og tradisjon er først og fremst tre ting, nemlig Buddha, hans lære Dharma og felleskapet kalt Sangha. Videre må vi støtte oss på det historiske tekstmaterialet som finnes. Fortellingene om prinsen som forsaket tronen og ble en Buddha. Buddhas taler ble husket og siden nedtegnet. De deles i to skriftsamlinger som er skrevet på sanskrit (et gammelt indo-europeisk skriftspråk) og pali (en dialekt benyttet på Buddhas tid) og omtales som; De kanoniske sanskrit-tekstene og Pali-kanon. Begge disse tekstgruppene bygger på historien om hvordan prins Siddhartha Gotama fra kongerike Shakya (nord i India i dag Nepal) ble født. Videre hvordan han forsaket kongetronen, ble en religiøs, spirituell, åndelig og søkende asket som våknet og i dag kalles Shakyamuni Buddha – Den opplyste fra Shakya-folket. Buddha var også en kritiker av gudedyrkelse og ofringer. For de som ønsker å sette seg inn i tekstene kan man finne komplette oversettelser på flere språk inkludert engelsk. Oversettelse til norsk har pågått en tid og med tiden vil ganske sikkert alt bli å lese på vårt eget språk. Meditasjon som Buddha underviste og praktiserte regner jeg med at alle buddhistiske tradisjoner samles om. Almissevandring, hvor munker og nonner mottar mat, antar jeg er en annen. Det er vel heller ingen tvil om at munker og nonner også er i menneskers tjeneste og ikke bare studerer, mediterer og lever på folkets giverglede. Tjenester kan være så ymse; kan nevne undervisning, samtaler og seremonier som vigsel og begravelse for å nevne noen. Til sist så kommer vi kanskje ikke bort fra at formålet med vår buddhistiske praksis er å våkne til vår egen buddha-natur og på den måten bli en Buddha. Akkurat det viser seg å by på utfordringer, for hva vil det egentlig si å være en Buddha – Den som har våknet? Du er hjertelig velkommen til vårt fellesskap, en Sangha som ikke forventer at du skal bli noe annet enn det du er. https://www.sotozen.no/bli-medlem