Buddhistiske templer er ofte formet og utsmykket etter kultur og tradisjon. I vår japanske Sotozen-orden stilles ingen krav til hverken interiør eller arkitektur, men for at et tempel skal formelt godkjennes kreves funksjonaliet og at noen grunnelementer er tilstede. Vi er så heldige å ha fått donert flotte gjenstander fra Japan. Disse viser at tempelet ikke bare tilhører en spesiell tradisjon, men er ment å gi oss opplevelser, inntrykk og tanker vi kanskje ikke ville fått andre steder. Tempelrommet er noe mer og noe annet enn et ordinært rom, og nettopp derfor er det viktig å fylle det med estetikk og symbolikk. Denne gangen viser vi frem to treutskjæringer. På japansk uttales disse (niå) som betyr «to konger». Ved større klostre eller templer i Japan kan vi se kjempestore utgaver av disse vokte inngangen. Disse kalles tempelvoktere og er beskyttere av Dharma – Buddhas lære. Et særkjenne ved disse to figurene er at den ene har åpen munn, mens den andres er lukket. Dette er symboler på livet – fødsel og død. Når vi kommer til verden åpner vi munnen og gir lyd, mens når vi dør lukker vi den og blir stille. Buddha taler også om at livet er verdt å «vokte over». Og hvorfor ser de så fryktinngydende ut og klare til kamp? Kanskje fordi vi må ta livet på høyeste alvor, og kjempe for godhet og rettferdighet for alt levende. Livet vil for de fleste, i løpet av en levetid, oppleves som en kamp. For mange er det dessverre strevsomt i store deler av det. Kanskje kan disse to tempelvokterne gi oss tro og håp på at vi alle kan finne kraft og styrke når det behøves. Ikke for makt, undertrykkelse, eller splittelse, men med visdom, medfølelse for en samlet verden. Vi er stadig på leting etter en passende eksisterende eiendom for vårt tempel/kloster, og når covid-19 er bekjempet skal det bli hyggelig å få besøk igjen. Vil du være med oss og være en vokter på ditt eget vis: https://www.sotozen.no/bli-medlem