Gårsdagens program tok oss med inn i deler av alternativ-bransjen hvor spirituelle snakkes med de døde, mennesker heales, hus balanseres og hvor åndelighet lever sitt liv. Bransjen er jeg ikke interessert i å kommentere, men svarer på spørsmål fra flere som lurer på om og eventuelt hvordan zen og buddhismen har en plass i de alternative bevegelsene. I disse nye bevegelsene benyttes det buddhistisk symbolikk og elementer som bruk av Dharma-navn og statuer av Buddha osv. Dette er i og for seg i orden, og kan det gi mening i livet har jeg ingen behov for å kritisere, men at det har spesielt mye med buddhisme å gjøre er jeg svært usikker på. I etablerte buddhistiske kulturer er det lang tradisjon for studier og praksis basert på funderte metoder og hvor novise munker og nonner studerer lenge før de inntar viktige posisjoner og mestertitler. Det betyr ikke at nye metoder ikke kan fungere. Det er vel ingen i våre dager som velger bort elektriske motorer bare fordi dampmaskinen det var en tidlig og genial oppfinnelse. Mennesker som søker en høyere selvbevissthet, en erkjennelse av et oppmerksomt nærvær og er genuint opptatt av det som er sant og godt i livet, skal man ha stor respekt for. På den andre siden finnes alltid de som svært gjerne vil fremstå som ekstraordinære og innbiller både seg selv og andre at de er klarsynte med spesielle evner. Jeg har tilbrakt mange år i Østen og i årevis gått lære hos mange såkalt store mestere. Jeg forstår derfor at de harmoniske og spesielt karismatiske mesterne både er tiltrekkende og fascinerende. Noen skulle sikker mene at vår zen-buddhistiske orden tilhører den alternative bevegelsen, men da mener jeg at Den norske kirke må inkluderes. Begge tradisjonene er per definisjon «alternativer» med andre ord en mulighet til å «velge» tilhørighet til eller fra. Janne Amble og Kadafi Zaman leverer et godt journalistisk håndverk for NRK når de undersøker hvordan, det de beskriver som å, leve utenfor den såkalte «normalen». Jeg mener vi bør slutte å bruke begrep som «normalt» om menneskers valg av tro- og livssyn. Det normative forteller oss noen ting om hvordan noe burde være, og det kan ikke være slik i vårt moderne land at alt som plasseres utenfor normen dermed er holdninger og handlinger som er dårlige og uriktige. I zen-buddhistisk tenkning kan det som er innenfor være langt utenfor og det som er utenfor solid innenfor, forutsatt at det er godt både for oss selv og for andre. Vil du også være innenfor og utenfor samtidig er du velkommen hos oss: https://www.sotozen.no/bli-medlem