Med jevne mellomrom står veiledning på timeplanen. I dag var det tre fremtidige lektorer i religionsfaget som ønsket veiledning. Det er mange ting man kan lese og finne ut av for den som har personlig interesse av zen og buddhisme. Skal man derimot stå ved et kateter og undervise i faget er situasjonen en ganske annen. Med et begrenset antall skoletimer og læremidler som reiser flere spørsmål enn læreplanen krever svar på, er det ingen enkel oppgave. Forleden fikk jeg en henvendelse fra en elev på 10. trinnet med spørsmålet: «Hva er forskjellen på Sotozen ordenen og buddhismen i verden?» Hvor skal man begynne?
Her er for øvrig læreplanen for 10. trinn -
Mål for opplæringen i buddhismen er at: Eleven skal kunne forklare særpreget ved buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeller. Drøfte utvalgte tekster fra buddhistisk skrifttradisjon. Innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange buddhister. Gi en oversikt over mangfoldet i buddhismen, viktige historiske hendelser og buddhismens stilling i Norge og verden i dag. Beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til buddhismen.
Jeg synes faktisk veldig synd på både elevene og pedagogene. En forstandig og rutinert lærerspesialist i faget spurte meg en gang «Hva er egentlig greia med buddhismen?» Jeg tenker at svaret på det burde være å finne i lærebøkene. For mange fremstår buddhismen vanskelig å få tak på, og kanskje er det fordi de ikke har satt seg godt nok inn i den. For de som er interessert vil jeg oppsummere «greia» slik: 1 Les Buddhas lære 2 Følg hans råd 3 Praktiser oppmerksomt nærvær 4 Bli en buddha, et opplyst og vist menneske 5 Del den med verden.
Det går også an å bli medlem hos oss https://www.sotozen.no/bli-medlem